TEOREMA DE PITÀGORES
|
|||
Una estudiant del màster de
secundària utilitza un conjunt d’aplicacions (blog, video, applets) per a que
els alumnes investiguin en diferents àrees per comprendre el teorema de
Pitàgores no com un fórmula matemàtica si no com un concepte aplicat al llarg
de la història.
Els estudiants treballen en grups de cinc persones amb un màxim de dos ordinadors per grup, repartint-se diferents rols per tal de resoldre les investigacions plantejades. |
|||
Índex
|
Contingut
|
Accés al text
|
|
Context General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
Pràctiques del màster en educació secundària.
|
||
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Alt, les utilitza a la seva vida professional, a casa
i es sent a gust amb qualsevol eina tecnològica.
|
---
|
|
Tipus d’escola
|
Eso, Batxillerat
|
||
Localització del centre
|
Barri de classe mitja (capital comarcal)
|
---
|
|
Connexió
|
Internet. Alta velocitat
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula ordinària. Programa 1x1, tots els alumnes tenen
un portàtil, hi ha portàtil d’aula i projector.
|
---
|
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja
|
---
|
|
Context de la història
o cas
|
|||
Nivell dels alumnes
|
2n ESO
|
---
|
|
Àrea / unitat
|
Matemàtiques
|
---
|
|
Fites en la història
|
|||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
-Multicubs
-Blog d’investigació -Audiovisual sobre el context històric -Applet -Audiovisual sobre les àrees. -Investigació de camp. -Olimpiada de problemes. -Construcció d’un puzzle. -El•laboració d’un tríptic |
---
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
-Capacitat d’aplicar el teorema de Pitàgores.
-Capacitat de treballar de forma col•laborativa. |
---
|
|
Tipus d’activitat
|
Activitats de la programació de Matemàtiques.
|
---
|
|
Activitats de la
història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Audiovisuals, blogger i applet
|
http://i2geo.net/xwiki/bin/view/Coll_xeodin/AplicacionygeneralizaciondelTeoremadePitagoras
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Els exercicis del llibre de text no ofereixen
l’aplicabilitat que es busca, transforma els problemes en exercicis de càcul
descontextualitzats. S’havien de cercar alternatives.
|
---
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Utilitzar eines per induïr un procés de demostració.
|
---
|
|
Dificultats trobades
|
-Manca d’hàbit
de l’alumnat treballant aquest nou entorn tecnològic.
-Dificultats tècniques amb l’equip audiovisual. -Programes instal•lats deficientment als portàtils de l’1x1. |
---
|
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
-Selecció de fonts vàlides i fiables.
|
---
|
|
Rol del professor
|
Guia dels grups de treball, que avancin al seu ritme
però sense quedar-se estancats. Verificador del resultats.
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
Investigador.
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
Els alumnes assoleixen els objectius plantejats
|
||
Avaluació de l’aprenentatge
|
El·laboració d’un tríptic-resum
|
||
Lliçó apresa pel professor
|
El protagonista del procés és l’alumne
|
||
Història complerta
|
|||
Entrevistador: Quina visió de les
TIC es transmet a l’alumnat universitari que es forma en educació?
Professora: Hi ha una assignatura on ens van oferir un munt de fonts i on ens van transmetre la idea de que hi ha molt gent investigant i treballant en aplicacions noves. Que no són el futur, que són el present. Entrevistador: I quin ús creus que se li dóna a educació secundària? Professora: Un dels màxims problemes és que aquestes noves investigacions no arriben als docents, que de vegades es mouen de forma molt superficial, utilitzant les TIC com a llibres de text, projecten llibres de text. Entrevistador: Quines expectatives tenies davant un grup-classe que disposava d’un portàtil per alumne? Professora: Els havia vist treballar i em preocupava el fet de que si les activitats no eren prou atractives es perdrien. A més al centre no hi havia cap control sobre les pàgines visitades. Jo els havia vist escoltar música mentre el professor projectava el llibre de text on-line. Entrevistador: Què van a aportar aquestes tecnologies a la teva unitat didàctica? Professora:No es tracta d’aportar, la unitat didàctica estava centrada en aquestes tecnologies. Entrevistador: Què vols dir? Professora: Els meus objectius s’assolien a través de l’us d’aquestes tecnologies, que eren una forma d’investigar. Entrevistador: Quins eren els teus objectius? Professora: El tema que tenia assignat era el teorema de Pitagòres, i estaven abocats a treballar-ho mitjançant un llibre de text que convertia el teorema en una bateria d’equacions de segon grau sense cap sentit. Havia de guiar a l’alumne cap a l’origen d’aquest teorema, cap a la seva comprensió i la seva aplicació. I l’alumne ho havia d’anar descobrint progressivament, amb l’ajuda dels seus companys i per descomptat de la meva. L’objectiu no era arribar a la fórmula si no arribar al coneixement de què està relacionant el teorema de Pitàgores. Entrevistador: Disposaveu d’una bona connexió a internet? Professora: Si, no hi ha haver problemes. Entrevistador: Quin potencial tenen los blocs en una unitat didàctica d’aquestes característiques. Professora: L’ús que es fa del bloc no es personal, si no de grup, es tracta de crear un espai comú de referència per a l’alumne. Per descomptat que hi han més opcions, però era una opció molt assequible per a un alumnat poc habituat. Entrevistador: En canvi és molt més habitual que treballin amb applets. Professora: No estaven acostumats. Els applets eren una bona alternativa a fer milers de dibuixos a la pissarra que els alumnes han de comparar. En canvi amb l’applet, els alumnes, que tenen molta facilitat per entendre aqueste eines, comproven com unes variacions incideixen en altres. Entrevistador: Quin paper tenien els vídeos a la teva unitat? Professora:Situaven als alumnes al moment històric d’allò que estudiaven i oferien a l’alumnat un exemple d’utilització a la vida qüotidiana del teorema de Pitàgores. Entrevistador: Com van respondre els alumnes a aquestes activitats? Professora:Estaven emocionats i implicats per la novetat. El video va suscitar incredul•litat perquè no creien que el teorema de Pitàgores pogués resoldre un problema real. Van estar molt motivats i van comprendre els conceptes, però diria que tot i l’atractiu de les tecnologies a aquestes edats el que més els hi va agradar va ser treballar en grup. Entrevistador:Moltes gràcies per la teva atenció |
Blog d'un alumne de l'assignatura Noves tecnologies d'informació i comunicació en educació
25/4/12
EL CAS QUE APORTO A L'AULA
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada