25/4/12

EL CAS QUE APORTO A L'AULA



TEOREMA DE PITÀGORES

Una estudiant del màster de secundària utilitza un conjunt d’aplicacions (blog, video, applets) per a que els alumnes investiguin en diferents àrees per comprendre el teorema de Pitàgores no com un fórmula matemàtica si no com un concepte aplicat al llarg de la història.
Els estudiants treballen en grups de cinc persones amb un màxim de dos ordinadors per grup, repartint-se diferents rols per tal de resoldre les investigacions plantejades.

Índex
Contingut
Accés al text


Context General


Experiència en ensenyament
Pràctiques del màster en educació secundària.

Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Alt, les utilitza a la seva vida professional, a casa i es sent a gust amb qualsevol eina tecnològica.
---


Tipus d’escola
Eso, Batxillerat

Localització del centre
Barri de classe mitja (capital comarcal)
---

Connexió
 Internet. Alta velocitat
---

Localització dels recursos tecnològics
Aula ordinària. Programa 1x1, tots els alumnes tenen un portàtil, hi ha portàtil d’aula i projector.
---

Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja
---




Context de la història o cas


Nivell dels alumnes
2n ESO
---

Àrea / unitat
Matemàtiques
---


Fites en la història


Activitats planificades a la sessió o unitat
-Multicubs
-Blog d’investigació
-Audiovisual sobre el context històric
-Applet
-Audiovisual sobre les àrees.
-Investigació de camp.
-Olimpiada de problemes.
-Construcció d’un puzzle.
-El•laboració d’un tríptic
---










Nivell d’aprenentatge esperat
-Capacitat d’aplicar el teorema de Pitàgores.
-Capacitat de treballar de forma col•laborativa.
---





Tipus d’activitat
Activitats de la programació de Matemàtiques.
---


Activitats de la història o cas


Tecnologies utilitzades
Audiovisuals, blogger i applet

http://i2geo.net/xwiki/bin/view/Coll_xeodin/AplicacionygeneralizaciondelTeoremadePitagoras



Raó per la qual la fa servir
Els exercicis del llibre de text no ofereixen l’aplicabilitat que es busca, transforma els problemes en exercicis de càcul descontextualitzats. S’havien de cercar alternatives.
---

Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar eines per induïr un procés de demostració.
---

Dificultats trobades
 -Manca d’hàbit de l’alumnat treballant aquest nou entorn tecnològic.
-Dificultats tècniques amb l’equip audiovisual.
-Programes instal•lats deficientment als portàtils de l’1x1.
---







Ajuda / col·laboració emprada
-Selecció de fonts vàlides i fiables.
---

Rol del professor
Guia dels grups de treball, que avancin al seu ritme però sense quedar-se estancats. Verificador del resultats.
---

Rol de l’estudiant


Investigador.
---


Resultats


Observacions
Els alumnes assoleixen els objectius plantejats

Avaluació de l’aprenentatge
El·laboració d’un tríptic-resum

Lliçó apresa pel professor


El protagonista del procés és l’alumne



Història complerta


Entrevistador: Quina visió de les TIC es transmet a l’alumnat universitari que es forma en educació?

Professora: Hi ha una assignatura on ens van oferir un munt de fonts i on ens van transmetre la idea de que hi ha molt gent investigant i treballant en aplicacions noves. Que no són el futur, que són el present.

Entrevistador: I quin ús creus que se li dóna a educació secundària?

Professora: Un dels màxims problemes és que aquestes noves investigacions no arriben als docents, que de vegades es mouen de forma molt superficial, utilitzant les TIC com a llibres de text, projecten llibres de text.

Entrevistador: Quines expectatives tenies davant un grup-classe que disposava d’un portàtil per alumne?

Professora: Els havia vist treballar i em preocupava el fet de que si les activitats no eren prou atractives es perdrien. A més al centre no hi havia cap control sobre les pàgines visitades. Jo els havia vist escoltar música mentre el professor projectava el llibre de text on-line.

Entrevistador: Què van a aportar aquestes tecnologies a la teva unitat didàctica?

Professora:No es tracta d’aportar, la unitat didàctica estava centrada en aquestes tecnologies.

Entrevistador: Què vols dir?

Professora: Els meus objectius s’assolien a través de l’us d’aquestes tecnologies, que eren una forma d’investigar.

Entrevistador: Quins eren els teus objectius?

Professora: El tema que tenia assignat era el teorema de Pitagòres, i estaven abocats a treballar-ho mitjançant un llibre de text que convertia el teorema en una bateria d’equacions de segon grau sense cap sentit. Havia de guiar a l’alumne cap a l’origen d’aquest teorema, cap a la seva comprensió i la seva aplicació. I l’alumne ho havia d’anar descobrint progressivament, amb l’ajuda dels seus companys i per descomptat de la meva. L’objectiu no era arribar a la fórmula si no arribar al coneixement de què està relacionant el teorema de Pitàgores.

Entrevistador: Disposaveu d’una bona connexió a internet?

Professora: Si, no hi ha haver problemes.

Entrevistador: Quin potencial tenen los blocs en una unitat didàctica d’aquestes característiques.

Professora: L’ús que es fa del bloc no es personal, si no de grup, es tracta de crear un espai comú de referència per a l’alumne. Per descomptat que hi han més opcions, però era una opció molt assequible per a un alumnat poc habituat.

Entrevistador: En canvi és molt més habitual que treballin amb applets.

Professora: No estaven acostumats. Els applets eren una bona alternativa a fer milers de dibuixos a la pissarra que els alumnes han de comparar. En canvi amb l’applet, els alumnes, que tenen molta facilitat per entendre aqueste eines, comproven com unes variacions incideixen en altres.

Entrevistador: Quin paper tenien els vídeos a la teva unitat?

Professora:Situaven als alumnes al moment històric d’allò que estudiaven i oferien a l’alumnat un exemple d’utilització a la vida qüotidiana del teorema de Pitàgores.

Entrevistador: Com van respondre els alumnes a aquestes activitats?

Professora:Estaven emocionats i implicats per la novetat. El video va suscitar incredul•litat perquè no creien que el teorema de Pitàgores pogués resoldre un problema real. Van estar molt motivats i van comprendre els conceptes, però diria que tot i l’atractiu de les tecnologies a aquestes edats el que més els hi va agradar va ser treballar en grup.

Entrevistador:Moltes gràcies per la teva atenció



































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada