29/5/12

MINI-PROJECTE


Imprimir

TÍTOL DE L’ACTIVITAT: Com explicar les nostres històries de forma entenedora per als postres receptors?


DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS:

APRENENTS: 16 alumnes d’una classe de tercer de primària.  És un grup molt heterogeni en quant a rendiment acadèmic, conductes, motivacions i estils d’aprenentatge, tot i que en general hi ha poca estructuració a la expressió escrita.

MEDIADOR: Tutor de l’aula.

TECNOLOGIA EMPRADA: Blog de l’escola, linkat a la pàgina web del centre, per a recollir els textos creats, per a il·lustrar-los de forma atractiva i comunicar-los a les altres classes i a la comunitat educativa. Càmera de vídeo per enregistrar les històries, ajudant amb la seva representació real a estructurar-les de forma escrita i youtube per a penjar els enregistraments i inserir-los amb més facilitat als blogs.

.
DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA:

Com explicar una història de forma entenedora?, per això s’ha de:

-Representar mentalment la situació que expliquem, ordenant-la de manera coherent i comprensible per al receptor.

-Hem de manipular el problema. Manipulem el llenguatge i les seves variables. Fem representacions al mon físic per ajudar a fer representacions mentals  i dotem a l’exercici d’expressió d’intencionalitat i significació. És un acte de comunicació (escrita i també audiovisual com a reforç mediador) i per tant nosaltres som els emissors i els nostres receptors són els nostres companys de les altres classes, mestres, pares, mares i comunitat educativa en general.

Estructuració: És un problema mal estrcuturat, tot i l’existència de regles gramaticals i ortogràfiques, la coherencia i intel·ligibilitat d’un text no és predictible ni convergent, ni està restringida al camp de contingut estudiat a classe. Hi han moltes solucions alternatives perquè no ens proposem que es dissenyin històries lineals o simples per a resultar comprensibles. Es tracta de convergeixin la imaginació i la creativitat dels grups amb aquestes regles de la comunicació i el llenguatge, amb tota la complexitat que això puposa.

Complexitat: Es tracta d’un problema complex ja que intervenen totes les variables que presenta l’expressió lingüística, la creativitat i la comunicació.

Especificitat de camp: És un problema situat al camp de la llengua i literatura en el desenvolupament de la competencia lingüística i audiovisual.

Es tracta d’un problema de disseny, s’ha de dissenyar un text amb coneixement estratègic del llenguatge per tal d’arribar a un disseny original. Hi han moltes solucions posibles i s’han d’equilibrar necessitats i restriccions per dur-lo a terme.



PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA:

Arriba l’hora d’explicar històries del dilluns. Quin tema ens proposaràs?. Podem fer un conte?, ens agrada, tot i que hem fet molts. Passen moltíssimes coses als postres contes i a vegades ni nosaltres mateixos entenem què hem volgut dir. Volem, però no sabem molt bé de què?. Què dius?, ho podem fer amb companys?. Tindrem ajuda?. Ho farem a l’ordinador?. Penjarem fotos?. Ho veurà tota l’escola?. Farem una pel·lícula amb el nostre conte?, la podrem veure al youtube?.



CONTEXT DE L’ACTIVITAT

Aula de Primària amb PDI i tres ordinadors i aula TIC disponible per hores.

CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS I ACTITUDINALS

Tenen molta imaginació i sentit de l’humor. Són una mica dispersos i lents treballant. Són en general caòtics i poc estrucurats. Existeixen lideratges foros i positius. Tot i així es barregen alumnat amb altes capacitat amb altres amb dificultats d’aprenentatge. No existeixen conductes que dificultin la mecànica de l’aula, si no existeix una gran desconnexió del que s’està fent.

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

-Competència lingüística i audiovisual

OBJECTIUS

-Desenvolupar la competència comunicativa escrita per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.

-Desenvolupar la competència en la llengua escrita, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a la seva participació en les creacions culturals.

-Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents
contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i
de col·laboració.

-Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb
el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció
lingüística, adequada a l’edat.

CONTINGUTS DE CICLE MITJÀ

Dimensió comunicativa

-Producció de textos orals i audiovisuals (descripcions, explicacions,
justificacions, presentacions de temes), amb preparació prèvia utilitzant
recursos adequats (to de veu, gesticulació, suports visuals).

-Expressió d’emocions i sentiments utilitzant recursos verbals i no verbals
adequats, amb la possibilitat de fer-ho davant d’una càmera de vídeo.

Escriure

-Escriptura de textos escrits o audiovisuals senzills produïts en diferents
situacions: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens, per fer coses
com receptes, entre altres.

- Organització del text per millorar la coherència i la cohesió amb l’ajuda de
pautes i utilitzant els coneixements lèxics i morfosintàctics de l’edat.

-Coneixement del programari de tractament de textos, d’edició gràfica i de
presentació que els permeti escriure un text, inserir imatges,

-Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i
revisar.

Dimensió literària

Escriptura de contes i textos narratius fent atenció a l’estructura d’aquest
tipus de text, en què hi ha d’haver una situació inicial, un nus i un desenllaç.


SEQÜENCIA D’ACTIVTAT I ORIENTACIÓ PER A L’ACCIÓ:

1-Formació de 4 grups heterogenis de 4 membres cadascú i presentació de l’activitat.

2-Proposta de conte. Pluja d’idees entre tots. Recordatori de les tres parts del conte.

3-Proposta de procediment de treball. Un membre comença i l’altre ho continua. Un fa el plantejament, dos el nus i un tercer el desenllaç.

4- Intent de representació dramàtica del conte. Els altres grups ho entenen? Es podria millorar?

5-Revisió i millora dels contes.

6- Ho pengem a l’entorn blogger.

7-Escollim fotos o possibles dibuixos escanejats.

8-Ho tornem a representar, aquesta vegada enregistrant la representació.

9-La pugem a youtube.

10- En fem difusió de la novetat a la pàgina web del centre i recollim i llegim tots plegats posibles comentaris.

FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

El projecte està fonamentat en les teoris constructivistes que sostenen que:

-El coneixement es construeix. La expressió escrita i l’ordre i la coherencia no és el resultat seguint aquest principi de l’adquisició de regles gramaticals i ortogràfiques el docent esposa. Els alumnes en fan una representació mental d’allò que volen transmetre i ho aprenen interactuant amb el món físic, el que contribueix a crear models mentals per aprendre aquesta coherencia expresiva.

-El context ha de ser rellevant i significatiu. Per a què i per a qui escric?.

-El coneixement no es pot transmetre i ha d’estimular-se per la necessitat de saber. Ens agraden els contes, per com fer-los?.

-El significat es negocia de forma social. Les reaccions dels altres, tant dels membres del meu grup com dels receptors del meu disseny determinen el meu aprenentatge.

Acceptats aquests supòsits donarem protanisme a les següents característiques, el projecte ha de ser:

-Actiu, basat en un comprimís dels alumnes.

-Constructiu . Les reaccions dels altres hauran de provocar l’adaptació dels creadors del disseny del que probablement estaven convençuts.

-Col·laboratiu i conversacional. Els alumnes treballen en petits grups i interactuant entre els grups.

-Intencional. Els alumnes intenten crear històries de manera activa i intencional.

-Contextualitzat. Els alumnes saben que els seus potencials receptors són tots els membres de la comunitat educativa.

-Reflexiu. Els alumnes reflexionen durant tot el procès, de les reaccions del seu grup, dels seus companys fins a les posibles reaccions de tota la comunitat educativa.

PROCEDIMENT I CRITERIS D’AVALUACIÓ

Mitjançant el seguiment del mediador:

-Participació en el procès de tots els membres del grup

-Actitud de respecte i col·laboració de cada membre del grup.

-Grau de motivació de cada membre del grup.

-Reflexió i adaptació durant el procès de cada membre del grup.

-Competència comunicativa escrita resultant.

-Competència comunicativa oral resultant.

-Competència en l’us de les TIC utilitzades (blogger, inserció de fotos…)

-Qualitat de les interaccions dintre del grup i entre els grups.

-Interacció amb tota la comunitat educativa.

TEMPORITZACIÓ

-Primeres produccions (2 sessions)
-Primeres representacions (1 sessió)
-Revisions (1 sessió)
-Ho pengem a blogger (2 sessions)
-Enregistrament final (1 sessió)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada